Skadeforebygging

Etter jeg innså at jeg muligens er i mitt livs dårligste form, og har pådratt meg min første akillesbetennelse, fant jeg ut at det var på tide å «ta skeia i ei ainna hainn». Men det er ikke bare er å kaste seg ut i hardtrening – jeg må ta noen forhåndsregler.

Dette gjør jeg for å forebygge nye skader og bli kvitt de skavankene jeg allerede har:

Jeg har aldri vært spesielt glad i sko med tjukke såler og mye demping. Derfor fikk jeg anbefalt å heller prøve innleggssålen Scholl GelActiv sport. Nå har jeg testet sålene i 2 uker, og syns den gjør at jeg får mindre vondt der jeg allerede har smerter, i tillegg holder jeg ut lengre på hver økt. Og det viktigste av alt er at jeg ikke har fått noen nye plager. Den gir god støtte og reduserer støt. Anbefales!

schollsko

Jeg bruker de i alle mine joggesko, også på treningssenter. Faktisk skal jeg også prøve Scholl GelActiv everyday og work, for å avlaste så mye som mulig. Sålene passer i alle type sko, og tilpasses ved å klippe med saks slik at den passer din skostørrelse.

schollløpeschollsåle

Andre skadeforebyggende tiltak:

Starte med korte økter. Det er bedre å opprettholde aktiviteten, men kutte ned på øktene i stedet for å ta en pause når man kjenner på en skade.

Tøye. Det er fryktelig kjedelig, men jeg tror nok mye av grunnen til at jeg fikk vondt i akillesen var fordi jeg fikk fryktelig stiv leggmuskulatur da jeg begynte å løpe igjen. Tøying kan være forebyggende.

Variasjon. Det er lett å bli litt for ivrig på én type aktivitet, den man liker best. Men det er viktig å være allsidig for å unngå overbelastning.

schollstorm

Som dere ser, syns Storm det er veldig gøy å være med på trening.

Les mer om Scholl GelActiv-sålene, og finn den som passer for deg HER!

#SchollSolemate #RachelSolemate

1 kommentar

  1. Kan du lage en tøyevideo, der du viser og forklarer de forskjellige øvelsene? Og der du forklarer hva de forskjellige øvelsene gjør og tøyer.? For meg hadde øvelser for ankler og knær vært til mest hjelp. Men tips til alle typer muskler og ledd hjelper På forhånd takk

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *