Mitt hemmelig våpen mot forkjølelse

I samarbeid med ColdZyme

For det første, lenge siden sist. André er travelt opptatt for tiden, og jeg får knapt gjort akkurat det jeg MÅ i hverdagen. Men likevel prøver vi å få tid til å legge inn noen treningsøkter innimellom. For meg er det så mye letter å finne overskudd og motivasjon nå som dagene er lysere og lengre.

Nå har vi vært veldig heldig med været i det siste, men det er fortsatt ganske skiftende. Våren har alltid vært en kritisk periode for meg med tanke på sykdom. Da jeg var aktiv friidrettsutøver var det veldig viktig at jeg holdt meg frisk mellom grunntreningsperioden og konkurransesesongen. Likevel er det gjerne om våren jeg blir forkjølet. Derfor prøver jeg å ta noen forhåndsregler.

Selv om jeg ikke lenger er aktiv konkurranseutøver, er det like kjedelig og passer alltid dårlig å bli syk. Spesielt om man er inn i en god treningsperiode. Storm tar heller ikke hensyn til om jeg er forkjøla og i dårlig form – det er full fart uansett!

I år har jeg et nytt ”hemmelig” våpen mot vårforkjølelsen. Her er mine beste tips:

  1. Selv om sola varmer, kan det være kald vind og rå luft. Ikke kast klærne for tidlig.
  2. Nok hvile. Med sola og varmen kommer ofte flere artige og sosiale sammenkomster man vil være med på. Dermed også sene kvelder og kortere netter. Søvn og restitusjon er viktig om man skal holde seg frisk.
  3. Håndhygiene. Jeg er ikke alene om fort å bli forkjølet på denne tiden av året. Vi har barn i barnehagen og der er det mye snørr og hoste for tiden. Vær nøye med håndhygienen.
  4. Væskebalanse. Mange, inkludert meg, kan bli mye flinkere til å drikke vann. Er kroppen dehydrert er det lettere å bli syk.
  5. Sunt kosthold. Det er selvfølgelig viktig uansett, hele året, men jeg har mer lyst til frukt og bær når sommeren nærmer seg. Det beste er å spis frukten, men det er ofte enklere å lage en smoothie eller juice.
  6. Mitt hemmelige våpen. ColdZyme! Det er en munnspray som jeg brukes både til å forebygge, men også behandle forkjølelse.

Slik bruker jeg ColdZyme, og hvorfor:

  1. ColdZyme munnspray forebygger forkjølelse ved å danne et beskyttende lag på slimhinnen.
  2. Ved forkjølelse kan sprayen forkorte sykdomsperioden om man starter behandlingen tidlig.
  3. ColdZyme lindrer symptomene
  4. Enkel å bruke: Åpne munne og rett munnstykket mot svelget. Trykk ned pumpen og spray to ganger. Kan gjentas annenhver time, opptil seks ganger daglig.

Krysser fingrene for at jeg unngår vårforkjølelsen i år, selv om Storm har fått den.

 

Nyttårsforsett: Ta vare på meg selv!

Ja, nyttårsforsett er dumme. Det er ingen grunn til å vente med å gjøre positive endringer til et nytt år. Likevel er det en gylden mulighet til å faktisk gjøre de forandringene man ønsker.

I 2018 skal jeg finne tilbake til meg selv. Jeg skal begynne å trene, ikke som før i tida, men jeg skal i alle fall røre meg så mye at det har en helsegevinst. Ikke bare fysisk, men også mentalt. Jeg kjenner veldig godt hvor lett jeg blir til sinns etter en god treningsøkt.

Jeg skal også ta bedre vare på meg selv på andre måter. Bare det å bli flinkere til å sette av tid til å gå til frisøren, hudpleie, eller bare noe så enkelt som å dusje alene – ikke sammen med Storm. Det siste året har jeg nesten utelukkende hatt en liten tass med meg i dusjen, og det betyr lite tid til egenpleie både i og etter dusjen. Det blir ofte bare tørking, og sette håret i en turban før man haster ut av badet for å leke eller spise kveldsmat.

Nå skal det sies at jeg får god til i dusjen, siden Storm eeelsker vann. Heldigvis skummer favoritt dusjsåpa fra Sanex godt, slik at vi har god underholdning :)

I disse kalde vintertider er huden min ekstra sensitiv, og det er desto viktigere med denne egenpleien. Jeg får fort kløe om jeg ikke bruker riktige produkter. Det gjelder også deodorant, spesielt under trening. Sanex Dermo Extra Control deodorant er alkoholfri, mild og snill mot huden, og tørker fort slik at man slipper hvite flekker på klærne. Og den holder meg svettefri gjennom dagen. Anbefales!

De få gangene jeg får være i fred på badet kjenner jeg hvor godt det gjør. Bare det å bruke så lang tid jeg vil i dusjen, og til å smøre, gre og pleie det som trengs i det tempo jeg selv vil – det skal jeg bli flinkere til dette året.

Jeg skal altså ta vare på meg selv. Både helsa, fysikken, og mine egne interesser. Ta meg tid til å være litt egoistisk, og ikke bare ta vare på Storm. Det er selvfølgelig vanskelig mellom alle rutinene i hverdagen, men det skal være mulig å få til. Jeg ser frem til et litt mer selvopptatt nytt år.

Hvilke nyttårsforsett har dere?

 

Unngå tørr, kløende vinterhud

Annonse: samarbeid med Sanex

Den kalde, fine tida har kommet til Trondheim. Snøen har lagt seg, og det betyr mye lek og moro. Det blir lysere ute, og julestemningen kommer sakte, men sikkert. Og for ikke å snakke om vinteridrett fra morgen til kveld, hver eneste helg!

Men denne årstida har også sine ulemper. Snømåking, tre lag med klær, skraping av is på bilvinduet, og ikke minst hud som matcher den hvite bakken.

For mange, meg inkludert, betyr vinteren også tørr og kløende hud. Lufta både inne og ute er tørrere enn om sommeren, på grunn av kulda ute og fyring inne, og det er vanskelig å opprettholde fuktighetsbalansen.

Spesielt om jeg trener regelmessig, svetter og dusjer hyppigere enn normalt, blir huden fort irritert. Om vinteren blir jeg ofte kald etter trening, og tar gjerne en lengre, varmere dusj enn når det er mildere i været. Om sommeren kan jeg bruke hvilken dusjsåpe som helst, og la være å smøre meg. Nå må jeg ta mine forhåndsregler.

Jeg får ofte noen fryktelige tørrflekker på overarmene, som blir (om mulig) enda hvitere enn resten av kroppen. Det må være en form for allergi eller utslett har jeg funnet ut. Det er få såper jeg tåler, og har derfor begynt å bruke Sanex dusjsåpe – som ikke inneholde allergener, gjenoppbygger hudens naturlige pH og holder den sunn.

Mine beste tips for å unngå tørr, kløende vinterhud:

  • Ikke ha det for varmt inne. Jo varmere luften er, desto mer fuktighet trekker deg fra huden.
  • Ikke dusj mer enn én gang om dagen. Skru ned varmen på vannet, det samme gjelder her – varmere vann betyr tørrere hud. Kort også ned tiden du bruker i dusjen.
  • Bruk en mild såpe, som Sanex, uten allergener og andre stoffer som irriterer huden. Ikke overdriv såpebruken.
  • Ikke tørk for hardt. Vær forsiktig med huden din, klapp den tørr.
  • Drikk rikelig med vann. Det er viktig med fukt innenfra.
  • Finn en krem som passer huden din, og smør deg gjerne mens huden er fuktig. Smør hver dag, og bruk mer fuktighetskrem enn du tror er nok.
 

Yoga with Rachel?

Løping har vært min greie i alle år.  Jeg har drevet med løping, og elsket det, siden jeg var 5 år. Det har liksom ikke vært noe annen idrett enn løping og langrenn for meg. Og da jeg var ferdig som langrennsløper som 15-åring, ble det kun friidrett etter det. Styrketrening har alltid vært en del av programmet, men spesielt allsidig har jeg ikke vært etter ungdomsåra.

Derfor var jeg veldig skeptisk da venninna mi skulle ha meg med på Yogaweekend. Håper ingen blir fornærma her nå, men jeg har aldri sett på Yoga som trening. Å ligge på en matte, og holde mange rare positurer, som ikke engang ser ut som treningsøvelser, hadde jeg ikke spesielt tro på.

Det var rart å prøve yoga første gang. Jeg ble ikke sliten på den måten jeg blir av løping. Ikke ble jeg andpusten eller kjente melkesyra. Kan det da kalles trening?

Det rare var at jeg likevel var støl etter yogahelgen vår. På veldig merkelige steder. Men det beste var at jeg følte meg utrolig bra. Jeg klarer ikke helt å sette ord på hva det var som føltes så bra, men jeg hadde en letthet i kroppen og hodet, som jeg ikke hadde hatt på lenge. Det var utrolig deilig!

Av den enkle grunn at det føles bra, har jeg fortsatt med yoga. André reiser mye, og jeg får uansett ikke trent når han er borte. Da fylles dagene med jobb, henting i barnehage, matlaging og legging. Og når ungen sover, kan jeg ikke dra noe sted. Derfor er det så fint å bare finne fram yogamatta om kvelden, og ta 30-60 minutter. Jeg kan ikke yoga enda, så jeg bruker en app med forskjellige timer.

Jeg har selvfølgelig en plan om å kombinere dette med det jeg kaller «vanlig trening», men akkurat nå er jeg fornøyd med å ha funnet en ny type trening. Aldri i livet om jeg hadde trodd at yoga skulle være noe for meg.

Har dere prøvd yoga? Var det noe for dere? Hvorfor/hvorfor ikke? 

 

Udugelig trebarnsmor

Lørdag til søndag passet jeg mine to nieser, Tirill og Tilde. De er 5 og 2 år. Jeg har passet de før, men det har ikke blitt så mange overnattinger etter Storm kom til.

Hun på 5 er ikke noe vanskelig i det hele tatt, men de to andre er høyt og lavt, løper rundt og hører kun det de vil høre. Først dro vi ut for å spise middag. Da ville de selvfølgelig ikke sitte i ro, men løp rundt på restauranten før pizzaen kom på bordet. Og det morsomste i verden er tydeligvis å gå trapper, selv om de er veldig flinke får de ikke gå opp og ned alene, og jeg hadde selvfølgelig funnet et spisested med to trapper. Dermed ble det mye løping for å forhindre ulykker.

Da maten endelig kom og de aksepterte å sitte i stolen, hadde jeg glemt at hun på 2 år skal gjøre alt selv. Dermed ble det feil at jeg valgte pizzastykke for henne, at jeg tok på pizzasaus og at jeg delte stykke hennes i to. Hun skulle nemlig spise med kniv og gaffel selv. Dermed måtte pizzastykket settes tilbake på plass, hun fikk velge et nytt, grise med pizzasausen selv og gjøre et forsøk på å dele opp stykket sitt. I tillegg blir hun irritert når hun ikke får det til. Og selvfølgelig lærer Storm av ALT hun gjør. Da skal han også ta på saus selv. haha, herlighet for en middag.

De spiste ikke så mye, og ville ned å løpe med én gang etter maten. Da hadde jeg såvidt klart å spise et lite pizzastykke, og jeg måtte velge om de skal få løpe rundt eller om jeg skulle stroppe de fast i stolen og la de sitte der å hyle. Jeg gikk for det første, og resten av pizzaen spiste jeg mens jeg løp rundt etter ungene.

Etter en stund ble det fóring med is. Da satt de faktisk i ro en stund.

Hele byturen avsluttet vi med handling av lørdagsgodt. De to minste trodde smågodthylla var godteribuffet, mens hun eldste fylte godteposen og løp mot kassa. Da jeg klarte å rive Storm og Tilde fra godterihylla var hun på 5 borte. Det endte med de minste under armen og løping gjennom butikken for å finne Tirill.

Vi fant henne ganske fort, men hele turen var rimelig stressende. Konklusjonen er at jeg ikke forstår hvordan det er mulig å ha med seg 3 barn på noe som helst, og at jeg ALDRI skal ha så mange! Applaus for dere som klarer det.

Til alle med mer enn to barn, hvordan løser dere det?

 

Bli med på Yogaweekend!!

Herlighet, som jeg gleder meg! Cathrine og jeg har meldt oss på Yogaweekend på Vestlia resort på Geilo, 20.-22.oktober. Det skal bli så deilig med en skikkelig husmorsferie. Vi har alltid vært glad i å trene, men kjenner at tiden ikke strekker helt til i hverdagen. Flere som føler det samme? Meld dere på!

Prisen er 3590,- og inkluderer:

  • Overnatting fredag til søndag
  • Middag fredag og lørdag, frokost lørdag og søndag, samt lunsj på lørdag
  • Fri tilgang til yogatimer, meditasjon og foredrag
  • Gratis inngang til badeland og treningsstudio

Både Cathrine og jeg har samboere som ikke har noen 8-16-jobb, og er en den alene med barna. Noe som igjen gjør det litt vanskelig å komme seg ut på trening. Det er jobb til kl 16, deretter henting i barnehage, middag, lek, kveldsmat, legging, og etter det kan vi ikke dra noe sted. Derfor tenker jeg at å lære seg Yoga hadde vært perfekt!

Ingen av oss har drevet meg yoga før. Jeg har faktisk aldri prøvd det, men siden de har nybegynner-timer, så skal nok det gå helt fint. Det er fantastisk flinke instruktører på Yogaweekend på Vestlia, så det er en gylden anledning til å lære det skikkelig.

Det er ikke bare yoga som trekker oss til Geilo. Jeg har vært på Vestlia flere ganger, og syns det er nydelig der. Resorten er nyoppusset og flott, utenfor er det vakker natur og fjelluft, med en råmorsom klatrepark og muligheter for downhill-sykling. Så vi skal nok ikke bare være innendørs den helgen.

Som sagt tar vi denne turen som en ferie, like mye som en treningssamling. Derfor skal vi nok også spandere på oss en spabehandling. Og selvfølgelig kose oss med deilig mat og drikke.

Det er fortsatt noen ledige plasser. Meld dere på, og bli med oss på nybegynner-yoga og fjelltur, eller om du er dreven kan du gå på helt andre timer enn oss ;-)

 

Jeg har begynt med «skalling»

Jeg er så heldig å få være med i nettverket Nordic Arena med rundt 130 bedrifter, for å representere Rush trampolinepark. På onsdag var det nettverksmøte med foredrag av Henrik Aase. For en fantastisk motiverende fyr. Som han selv sier, han har ikke oppnådd så mye som mange andre motivatorer, men han er den som har motivert meg mest – nettopp fordi jeg følte meg truffet av det han sa.

Kort fortalt handler det om forskjellen på hva vi vet og hva vi faktisk gjør. Jeg driver en del med det han kaller «burding» og «prøving». Ikke så mye på jobb faktisk, men jeg kan nok bli bedre der også. På hjemmebane derimot, er jeg veldig på «burdingen».

Jeg vet veldig godt hva jeg burde gjøre både når det kommer til å være en best mulig mor, kjæreste, husmor, og ikke minst hvordan jeg skal ta vare på meg selv med sunn kost og trening. Men siden jeg, som Henrik Aase sier, tenker at jeg burde gjøre ditt og datt, eller prøve å få trent eller prøve å spise sunt, så finner forteller jeg hjernen min at den skal finne unnskyldinger for meg. Og det er den veldig flink til.

Så fra nå av er det slutt med «burding» og prøving, eller det som verre er «burde prøve», fra nå av er det bare «skalling»! Jeg SKAL trene, jeg SKAL spise sunt, og jeg SKAL gjøre alt som jeg tidligere burde gjøre.

Flere enn meg som er gode på «burding»?

Etter foredraget spiste vi en fantastisk god middag på Radisson Blue Royal Garden.

 

Ellevilt cowboyparty!

For et par uker siden var André og jeg på 2×30-årsdag. Tema var cowboy! Kathrine, venninna mi, som fylte 30 er helt rå på events. Hun legger sjela si i slike arrangement, og forventningene mine var stor – men de ble innfridd så til de grader.

Kort oppsummert: Gigantiske partytelt fylt med høy og langbord, innleid artist var Steffen Jakobsen, han country-sangeren med den mørke stemmen fra Idol. Eget telt med salong, bar og pokerbord, enda et telt med en superflink kokk som laget deilig grillmat. I tillegg fikk alle sheriff-stjerne med navnet sitt på og alle lærte seg en enkel linedance. Og ikke minst fantastiske folk!

Her er noen bilder. Legg merke til alle detaljene:

Da vi dro fra festen fikk vi med oss en hangover-bag! Og her er bilde av Espen og Kathrine, 2×30! HippHipp!

Vi begynte kl 13 på dagen og holdt det gående til midnatt. Vi spiste, danset, sang og koste oss skikkelig!

Det var jo selvfølgelig så gøy at jeg nesten ikke har bilder fra kvelden..

 

Feeling like a superstar!

Jeg er ikke med på så mye spennende lenger. Livet er ganske A4, for å være helt ærlig. Og det er greit. Men de få gangene jeg får tilbudet om å være med på noe litt utenom det vanlige, og jeg ser at jeg har tid, er det desto morsommere.

Da jeg ble spurt om å være med på covershoot for KK, måtte jeg bare si ja. Nå har magasinet vært i butikkhyllene en stund, og jeg kunne ikke vært mer stolt. Det ble så innmari fint! Syns ikke dere? :-)

Bildene er ikke fra shooten, men badedrakten er av samme merke. Er den ikke kul? Marangastore.no

Selve fotograferingen og intervjuet var også utrolig gøy. Det var rett og slett en fridag med nye utfordringer og utrolig hyggelig folk.

I motsetning til hele Norges befolkning, så ikke jeg SKAM da det gikk på TV. Men jeg ble helt hekta for et par måneder siden. Og jeg var godt inne i SKAM-bobla da jeg var på shoot. Og gjett hvor location var? I SKAM-bassenget! Hvor kult er ikke det? Manglet bare Even og Isak.

I intervjuet snakker jeg om hvor lat jeg har blitt, men hvordan jeg igjen har klart å finne motivasjonen til å komme så smått igang med treningen igjen. Jeg håper jeg kan hjelpe andre til å komme igang med treningen etter å ha mistet motivasjonen. Det er jo så deilig når man først kommer inn i en god rutine!

Venter på noen morsomme behind the scenes bilder fra fotograf, Stephen Butkus. For en fantastisk flink fyr! Gleder meg til å dele de med dere :-)

På forsiden har jeg på meg en helt nydelig badedrakt fra det norske merke Maranga. Badedrakten jeg har på et bilde inni bladet er også fra samme merke. Jeg er jo ikke så oppdatert på klær og mote og sånn, men etter denne shooten MÅTTE jeg skaffe meg noen badedrakter. Uka etter dro vi til Kreat. Det er første gang på sikkert 20 år at jeg brukte badedrakt. Men fy flate så kule de er!

Hvilken badedrakt liker du best? Jeg syns den på forside-bilde er helt sykt kul! Den er det 30 % på nå. Marangastore.no!

 

Kvise- og arrbehandling etter graviditeten

Jeg har tidligere fortalt at jeg fikk ansiktet fult av kviser da jeg ble gravid. Det føltes som en håpløs situasjon fordi legen ikke kunne hjelpe meg. Man kan ikke bruke noe legemiddel når man er gravid.

Mange har spurt om råd, fordi de opplever det samme. Først vil jeg si at dette innlegget er sponset, i form av at jeg får produkter og behandlinger. Men jeg har ikke tall på hvor mange slike samarbeid jeg har hatt, som jeg ikke har blogget om – rett og slett fordi det ikke fungerte. Jeg kommer aldri til å anbefale dere om noe som jeg ikke kan stå inne for.

Jeg angrer på at jeg ikke dro til Injeksjonsspesialisten mens jeg var gravid. Siden urenhetene kommer av hormoner, er jeg usikker på om det hadde hjulpet, men jeg skulle i alle fall ha prøvd. Damene der er fantastisk flinke, og driver med så mye mer enn injeksjoner – det kan man selvfølgelig ikke benytte seg av mens man er gravid eller ammer.

Siden jeg ammet så lenge har jeg ikke prøvd så mange behandlinger der enda, men produktene har hjulpet meg masse! Først begynte jeg med en hudpleieserie for å roe ned huden, og ikke stresse den med kremer som tørker ut akne. Jeg var veldig skeptisk til å bruke rens og kremer som ikke var beregnet på aknehud, siden det tross alt var dette jeg slet med.

Men jeg valgte å stole på hudpleieren, og etter 6 uker var jeg kvitt kvisene.

  • Medicalia gentle cleanser, for tørr og sensitiv hud.
  • Medicalia Exfoliating cleanser 1-2 ganger i uken.
  • Mediacalia gentle toner, for tørr og sensitiv hud.
  • Medicalia C-vitamin serum
  • Medicalia gentle cream

Etter å ha brukt disse produktene i ca 6 mnd var huden min mye mindre irritert, med veldig få urenheter. Da ville jeg prøve å bli kvitt arrene. Det er selvfølgelig en vanskeligere jobb enn å bli kvitt kvisene.

Hudpleieren min anbefalte å begynne med en fuktbehandling, siden det la et fint grunnlag for videre behandling, samtidig som det kunne virke på det overfladiske arrene. Behandlingen består av små stikk i hele ansiktet, men er ikke smertefullt. Den øker sirkulasjonen og gir fuktighet og glød. På grunn av bedre sirkulasjon ble de røde arrene bedre etter denne behandlingen.

Etter dette begynte jeg på en annen hudpleieserie. Elixir. Jeg hadde hørt mirkel-historier om denne hudpleieserien, som jeg selvfølgelig ikke trodde på. Det viser seg at én krem virkelig kan gjøre underverker. Den heter Elixir Niactil! Den virker mot fine linjer, pigmentflekker, motvirker urenheter og gir fuktighet. Tror du meg ikke? Prøvd den! Alle jeg kjenner bruker den kremen.

Dette er min hudpleierutine nå:

  • Elixir gentle cleanser
  • Medicalia gentle toner
  • Elixir ceactil serum
  • Elixir Niactil
  • Elixir

Jeg har fortsatt dype arr i pannen etter tenårene og en del merker i ansiktet etter graviditeten. Men jeg håper mine fantastiske hudpleiere på Injeksjonsspesialisten kan hjelpe meg med det også :-) Jeg skal holde dere oppdatert. Men for dere som har røde arr og urenheter etter graviditeten anbefaler jeg å prøve noen av disse produktene først og fremst. Se Injeksjonsspesialisten sin Facebook-side!